A 7-8. osztályosoknak készült feladatsor segítségével a gyakorlati típusú szöveg feldolgozását gyakorolhatjuk.
A 7-8. osztályosoknak készült feladatsor segítségével a gyakorlati típusú szöveg feldolgozását gyakorolhatjuk.
Közeledünk a reformkor és a szabadságharc témájához, hasznos lehet egy szövegértés feladatsor a huszárokról. Az összeállítás hatodikosoknak készült.
gyakorlás ppt: https://docs.google.com/presentation/d/18-aBzvUItnKb-3i1Y3_80rvrQOOJ35cs/edit?usp=sharing&ouid=117815217245091012535&rtpof=true&sd=true
szerencsekerék fogalmakkal: https://www.classtools.net/random-name-picker/32_FQ6Mia#.Y2jnYVaL2xE.gmail
a parasztság helyzete, kvíz: https://view.genial.ly/6352d98444e22a0019d39bc9/interactive-content-genial-wheel-quiz
évszámok: https://view.genial.ly/6367f67de17d69001ade06e3/interactive-content-darts-quiz
nyitókép: https://welovebudapest.com/cikk/2022/11/17/budapest-hogyan-jott-letre-budapest?fbclid=IwAR0mGK7m5USddaP_WGFFQHPcX4KQ2qEpgutnEhO-INMublHxgPolp_f0Pso
határozószók gyakorlása tanári link: https://docs.google.com/forms/d/1XK-rAUg2BZ-b_9yF_gC4lpW1KQDo0HDozQPem-Pr1qg/edit
határozószók gyakorlása diákoknak: https://forms.gle/yup9nKKiX3xC45tc6
szófajok gyakorlása: https://www.flippity.net/qs.php?k=1C72rCduw97iI2Gqlpd8Tg6mFyOmu1_AzQSpsMd2HulA
szóelemek gyakorlása: https://www.flippity.net/qs.php?k=1t8yeKa-_kLe07Cvxuxp9NAPrG92KfNvyjUJQtkof2z0y
igeragozás: https://learningapps.org/view1742738
kép forrása: https://adoc.pub/az-hogy-anyanyelvemen-irok-nem-fogalmazas-hanem-a-lelek-lele.html
A tanulókártyák folyamatosan bővülnek a téma feldolgozása során. A quizlethez hasonlóan készíthető belőlük sokféle gyakorlófeladat.
https://www.flippity.net/fc.php?k=127Uzv8R517UvwinCZ_3yniodW5BHQRChLS8No1EN4yk
https://learningapps.org/view1854746
kép forrása: https://www.arukereso.hu/makett-c3829/revell/columbus-ship-santa-maria-1-90-5405-p231844019/
A linken hatodikosoknak készült szabadulószoba található a Sárkány-lik legendájáról:
https://view.genial.ly/630e06cfd273ae001172aa58/interactive-content-breakout-adventure
Bemutató/ vázlat: https://docs.google.com/presentation/d/1oNpgrrYQDdrE6ID1yOmoCi2MmcykpZ6u/edit?usp=sharing&ouid=117815217245091012535&rtpof=true&sd=true
Gyakorlás:
https://learningapps.org/view2824037
https://learningapps.org/view14359993
https://learningapps.org/view6064919
Próbadolgozat: https://bit.ly/3M0XndL
Borítókép forrása: http://www.bmknet.hu/kozmuv-cdk/4/html/tartalom/t10.html
A linken található feladatsor egy Szent Lászlóhoz kapcsolódó mondát dolgoz fel, 6. osztályosoknak készítettem.
Az előző szövegfeldolgozó órák folytatása/lezárása ez az óraterv. Ennek jellemzője, hogy csoportmunkában dolgoznak többnyire a gyerekek, és olyan feladatokat kapnak, amelyek a különféle tanulási stílusokhoz igazodnak.
A szövegfeldolgozás során az ismeretek elsajátításának magasabb szintján járunk, azaz elemzésre, összehasonlításra, absztahálásra késztetjük a gyerekeket.
Kép forrása: https://pxhere.com/hu/photo/1160269
A linken található gyakorlást (2 óravázlat) Fekete István: A koppányi aga testamentuma című regényének feldolgozása során szoktam a tananyagba illeszteni. Ezeken az órákon az a célom, hogy a szövegértési stratégiák tudatos alkalmazását gyakoroljuk a gyerekekkel. Ha nincs még elegük a témából, a munka egy harmadik órán is folytatódik - fokozatosan nehezedő feladatokkal, amelyek az az olvasottak megértésétől az ismeretek szintetizálásáig terjednek:
Az óratervek elsősorban 6. osztályosok óráihoz készültek, olyan gyerekeknek, akik már biztonsággal mozognak a szövegértési stratégiák alkalmazása terén. De a teljesen "kezdők" is belefoghatnak a feldolgozásba, ebben az esetben nagyon fontos, hogy a tanár modellezze a gyerekek számára saját gondolkodási folyamatait. Ez különösen fontos a 2.óra feladatainak megbeszélésekor.
A linken található feladatsor az ötödikes tananyag témáihoz kapcsolódik.
Lemásolható feladatlap tanároknak: https://app.wizer.me/category/worksheet/JCXYQ2-felvetelire-keszulunk-1.
Diákoknak: https://app.wizer.me/learn/UHW5YC
A kép forrása: https://i.pinimg.com/originals/af/e1/60/afe160b259c8a9257ff4d5d035670b02.jpg
A formatív értékelés lehetőségeivel, előnyeivel többnyire tisztában vagyunk, amelynek fontos eleme, hogy a gyerekek rendszeresen monitorozzák tudásukat, azonnali visszacsatolást kapjanak ismereteikről. Most két online feladatszerkesztő oldalt mutatok be, amelyeket a jól ismert redmenta mellett szoktam használni.
Az https://app.wizer.me felület nagyon hasonlít a redmentához, ám annál színesebb, tetszetősebb a megjelenése, számunkra is sok lehetőséget kínál fel a csinosítgatásra, ami talán elhanyagolható lenne, ha ez lenne a wizer.me egyetlen jó tulajdonsága.
Itt is kotorászhatunk mások feladatlapjaiban, rengeteg inspiráló ötletet gyűjthetünk. a sajátjainkat mappába rendezve áttekinthetőbbé tehetjük, jól kapcsolódik az edmondohoz, canvahoz vagy a google classromhoz.
Számomra azért vonzó ez az oldal, mert sokkal több feladattípust készíthetünk: a hagyományos feleletválasztás, kiegészítés, párosítás mellett csoportosításra, a feltöltött képen elhelyezett pontokon válaszbeírásra stb is van lehetőség.
Próbadolgozatként, gyakorlásként jól használható, mivel a regisztrált gyerekek beadott munkáit nemcsak ellenőrizhetjük, de megjegyzést is fűzhetünk a feladatokhoz. Íme egy példa a mondatelemzés témájában 7. évfolyamosoknak: https://app.wizer.me/learn/AUTI9U
A fizetős verziót használók természetesen ennél több lehetőséggel rendelkeznek.
A wizer.me nagyon egyszerű kisterstvére a https://b.socrative.com/teacher oldal, amelyet óra eleji röpdolgozatok íratására vagy gyakorlásra is szoktam használni. A tanári (https://b.socrative.com/teacher) oldalon létrehozunk egy "szobát" (a pro verzióban akár többet is), itt készíthetjük el a feladatlapjainkat. Csak három feladattípusra van lehetőség: feleletválasztás, igaz-hamis, rövid válasz. De ez sokszor épp elegendő. Emellett kilépőkártyaként is használhatjuk az oldalt. A szobában aktivizálni kell a megíratni kívánt feladatsort a "launch" fülön (egyszerre csak egyre van lehetőség az ingyenes verzióban).
A gyerekek a https://b.socrative.com/login/student/ oldalon lépnek be a felületre (androidos vagy ios-es eszközökön le kell tölteni a socrative alkalmazást). Beírják a szoba nevét majd a saját nevüket, és már dolgozhatnak is a feladalapon. Eközben a tanár a saját eszközén követni tudja a feladatok megoldását a tanári változatban. A munka végeztével lezárhatjuk a feladatlapot, de akár nyitva is hagyhatjuk további gyakorlásra. Íme egy példa a mellérendelő összetett mondatok témájában: https://b.socrative.com/login/student/ Room name: diadal.
Van még egy-két érdekesség mindkét oldalon, érdemes tanulmányozni mindkettőt.
A kép forrása: https://lol24.com/fotki/rysunkowe/wynalezienie-kola-vs-telewizji-6274
Ahhoz, hogy minden lakatot kinyithass, írd ki a jelzős szókapcsolatokat a mondatokból! Ügyelj a helyesírásra!
https://www.flippity.net/sh.php?k=1J86DhTZ5vz2bZEpDEgUXyLubB_KNvf4PKzlPpm-c4XE
A kép forrása: https://rohejesiras.blog.hu/2011/09/22/jelzos_szerkezet?layout=5
Az online faliújság változatosan alkalmazható az oktatásban. Két oldalt használok évek óta: a padlet.com és a lionoit.com oldalakat.
A padlet az új felhasználóknak sajnos már csak korlátozott számú faliújság készítésére ad lehetőséget ingyenesen, a régi felhasználók viszont korlátlan számút készíthetnek. Kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú, elrendezésű faliújságot szeretnénk készíteni, megadhatjuk a kívánt hátteret, sőt magunk is feltölthetünk a képeink közül háttérnek valót. A jobb alsó, színes körre kattintva hozhatunk létre/tűzhetünk ki cédulákat, ezek utólag szerkeszthetők, színt választhatunk, képet, linket, szöveget illeszthetünk be.
A tanár kiteheti saját anyagát, de én jobban szeretem, ha az osztály/csoportok közösen dolgoznak az általam előkészített felületen. Ilyenkor a szerkeszthetővé kell tenni a padletet mindenki számára, illetve beállítható a hozzászólások mértéke is (kritizálás, csúnya beszéd elkerülésére). A lenti példa egy önálló diákmunka, egy témazáró előtti összefoglaláshoz készített idővonal. https://padlet.com/monimerczel/jjk1ftagjku5qska
Egy szakmai napon ezt a felületet használtam tartalomjegyzékként, vázlatként a szövegértés fejlesztésének digitális segítése témakörében: https://padlet.com/monimerczel/vh0aj5h7dvdd
A linoit is hasonlóan működik, ezt kifejezetten csoportmunkára szoktam használni: a kitett példa egy pályaorientációs anyaggyűjtés ötödikeseknek. A cédulák színét témamegjelölésre is lehet használni, a színárnyalatokkal az altémákat jelölöm. Azok a gyerekek, akiknek képi tanulási stílus hatékonyabb, különösen eredményesen használhatják. A tanárnak ráadásul lehetősége van megjegyzéseket, javítási lehetőségeket hozzáírnia gyerekek céduláihoz. http://linoit.com/users/monimerczel/canvases/P%C3%A1lyaorient%C3%A1ci%C3%B3s%20nap
Az online faliújságok stabil internetkapcsolattal valós idejű együttműködést is lehetővé tesznek egy csoportmunka során, közben a tanár követni/ellenőrizni tudja a csoportok tevékenységét, az oldal bővítését a saját gépéről.
Az online faliújságokat használhatjuk linkgyűjteményként vagy feladatkiosztáshoz esetleg az elkészült diákmunkák összegyűjtéséhez... Ide szoktam kitenni a választható feladatokat,kiselőadás-témákat, a gyerekek lecsapnak egy-egy témára, a megjegyzésbe beírják a nevüket, jelezve a terület lefoglalását.
A kép forrása: https://www.documenta-pannonica.hu/targy/faliujsag-csakanydoroszlorol/